Cykelbyen København – stor grafik om cykler og cyklisme i København

Det vælter med cykler i København. I modsætning til mange andre storbyer, så cykler Københavnerne rundt i byen og gør deres til at der ikke kommer endnu flere biler i byens gader.

For at hylde cykelbyen København, så har vi her på Cykelvalg lavet en stor grafik om hvorfor der er så mange cykler i København og hvor København er blevet en cykelby i stedet for endnu en storby hvor alle kører rundt i bil.

At vi hylder cykelbyen København betyder dog ikke at alting er perfekt. Der er stadig lang vej endnu – og lige nu går det ofte den forkerte vej, som fx. når kommunen beslutter sig for at anlægge flere parkeringspladser i stedet for cykelstier og bilfri gader ligesom Nørrebrogade!

Brug grafikken

Du er velkommen til at bruge grafikken om cykelbyen København på din egen hjemmeside, i forums der tiljubler cykler o.lign. Bare husk at angive kilden (Cykelvalg.dk).

Cykelbyen København

Tekst version

  • 2014, Cykelslange åbnet
  • 2013, Nye bycykler lanceret
  • 2013, Supercykelstien Farumruten åbnet
  • 2012, Supercykelstien Albertslundruten åbnet
  • 2011, VM i landevejscykling midt i København
  • 2010, Cykler gratis med S-toget
  • 2009, Politiet begynder at patruljere på cykel
  • 2008, København valgt som verdens første Bike City af ICU
  • 2007, Cycle Chic blog startet
  • 2006, Bryggebroen ved Fisketorvet åbnet
  • 1997, Vi cykler til arbejde kampagnen startet
  • 1995, Bycyklen lanceret
  • 1995, Cykelløbet Post Danmark Rundt afslutning på Frederiksberg Allé
  • 1988, De grønne bude starter deres cykelbud forretning
  • 1984, Lars Engström bygger den første Christianiacykel
  • 1934, Første 6-dages løb i Forum
  • 1930, Morten Rasmussen Mortensen bygger den først Long John
  • 1907, 80.000 cykler i København
  • 1905, Dansk Cyklist Forbund stiftet
  • 1892, Første cykelsti i København (Esplanaden)
  • 1890, 2.500 cykler i København
  • 1881, Danske Bicycle Club stiftet

Grundlaget for cykelbyen

  • 650.000 cykler i Københavns kommune (til 520.000 indbyggere)
  • 48.000 cykelstativer i Københavns kommune
  • 429 km cykelsti i Københavns kommune
  • Københavnerne cykler 1,27 millioner km om dagen (rundt om jorden 1.000 gange)

Så mange cykler

  • 55% cykler til job/studie (flere end der pendler på cykler i hele USA)
  • 36% af alle ture til job/studie i København sker på cykel
  • 56% vælger cyklen fordi det er det hurtigste (29% fordi det er billigst)
  • 63% af medlemmerne af regeringen cykler dagligt på arbejde
  • 58% af børnene cykler til skole
  • 75% cykler hele året

Er cyklisterne tilfredse?

  • 95% er tilfredse med København som cykelby
  • 76% er tilfredse med mængden af cykelstativer
  • 76% føler sig trygge i trafikken i København
  • 61% er tilfredse med vedligeholdelsen af cykelstierne
  • 60% er tilfredse med kombinationen af cykler og offentlig transport
  • 50% er tilfredse med bredden på cykelstierne
  • 29% er tilfredse med mulighederne for cykelparkering

Københavns travleste cykelgader

  • 40.700 cyklister/dag på Knippelsbro
  • 36.000 cyklister/dag på Nørrebrogade
  • 30.200 cyklister/dag på Langebro
  • 29.100 cyklister/dag på Torvegade
  • 22.200 cyklister/dag på Østerbrogade
  • 21.200 cyklister/dag på Fredensbro

Byens cykler

  • Der er 5 gange flere cykler end biler i København
  • 4 ud af 5 har adgang til en cykel
  • 25% af familierne med 2 børn har en ladcykel
  • 17% af alle børnefamilier har en ladcykel

Cykler i forretningslivet

  • 289 cyklerbutikker i København (inkl. forstæder)
  • 20 firmaer der designer og bygger cykler
  • 130 cykeltaxier (ca. antal)
  • 306 postcykler på Købmagergades postkontor

Hvad koster alle cyklerne?

  • 1 km cykelsti koster 16 millioner kr (1 km metrospor koster 1.000 millioner)
  • Samfundet tjener 1,22 kr for hver km der cykles – og taber 1,13 kr for hver km der køres i bil
  • Der bliver stjålet 18.000 cykler om året i København
  • Der indsamles 16.000 døde (efterladte og glemte) cykler om året

2 Comments

  1. Hej Mads
    Først og fremmest, super fed infographic! Jeg vil lige høre dig, om den evt. findes i en dansk udgave? Svar evt. tilbage på mail.
    Mvh. Stefan

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*