Cykelbyen København – stor grafik om cykler og cyklisme i København

Cykelbyen København

Det vælter med cykler i København. I modsætning til mange andre storbyer, så cykler Københavnerne rundt i byen og gør deres til at der ikke kommer endnu flere biler i byens gader.

For at hylde cykelbyen København, så har vi her på Cykelvalg lavet en stor grafik om hvorfor der er så mange cykler i København og hvor København er blevet en cykelby i stedet for endnu en storby hvor alle kører rundt i bil.

At vi hylder cykelbyen København betyder dog ikke at alting er perfekt. Der er stadig lang vej endnu – og lige nu går det ofte den forkerte vej, som fx. når kommunen beslutter sig for at anlægge flere parkeringspladser i stedet for cykelstier og bilfri gader ligesom Nørrebrogade!

Brug grafikken

Du er velkommen til at bruge grafikken om cykelbyen København på din egen hjemmeside, i forums der tiljubler cykler o.lign. Bare husk at angive kilden (Cykelvalg.dk).

Cykelbyen København

Tekst version

  • 2014, Cykelslange åbnet
  • 2013, Nye bycykler lanceret
  • 2013, Supercykelstien Farumruten åbnet
  • 2012, Supercykelstien Albertslundruten åbnet
  • 2011, VM i landevejscykling midt i København
  • 2010, Cykler gratis med S-toget
  • 2009, Politiet begynder at patruljere på cykel
  • 2008, København valgt som verdens første Bike City af ICU
  • 2007, Cycle Chic blog startet
  • 2006, Bryggebroen ved Fisketorvet åbnet
  • 1997, Vi cykler til arbejde kampagnen startet
  • 1995, Bycyklen lanceret
  • 1995, Cykelløbet Post Danmark Rundt afslutning på Frederiksberg Allé
  • 1988, De grønne bude starter deres cykelbud forretning
  • 1984, Lars Engström bygger den første Christianiacykel
  • 1934, Første 6-dages løb i Forum
  • 1930, Morten Rasmussen Mortensen bygger den først Long John
  • 1907, 80.000 cykler i København
  • 1905, Dansk Cyklist Forbund stiftet
  • 1892, Første cykelsti i København (Esplanaden)
  • 1890, 2.500 cykler i København
  • 1881, Danske Bicycle Club stiftet

Grundlaget for cykelbyen

  • 650.000 cykler i Københavns kommune (til 520.000 indbyggere)
  • 48.000 cykelstativer i Københavns kommune
  • 429 km cykelsti i Københavns kommune
  • Københavnerne cykler 1,27 millioner km om dagen (rundt om jorden 1.000 gange)

Så mange cykler

  • 55% cykler til job/studie (flere end der pendler på cykler i hele USA)
  • 36% af alle ture til job/studie i København sker på cykel
  • 56% vælger cyklen fordi det er det hurtigste (29% fordi det er billigst)
  • 63% af medlemmerne af regeringen cykler dagligt på arbejde
  • 58% af børnene cykler til skole
  • 75% cykler hele året

Er cyklisterne tilfredse?

  • 95% er tilfredse med København som cykelby
  • 76% er tilfredse med mængden af cykelstativer
  • 76% føler sig trygge i trafikken i København
  • 61% er tilfredse med vedligeholdelsen af cykelstierne
  • 60% er tilfredse med kombinationen af cykler og offentlig transport
  • 50% er tilfredse med bredden på cykelstierne
  • 29% er tilfredse med mulighederne for cykelparkering

Københavns travleste cykelgader

  • 40.700 cyklister/dag på Knippelsbro
  • 36.000 cyklister/dag på Nørrebrogade
  • 30.200 cyklister/dag på Langebro
  • 29.100 cyklister/dag på Torvegade
  • 22.200 cyklister/dag på Østerbrogade
  • 21.200 cyklister/dag på Fredensbro

Byens cykler

  • Der er 5 gange flere cykler end biler i København
  • 4 ud af 5 har adgang til en cykel
  • 25% af familierne med 2 børn har en ladcykel
  • 17% af alle børnefamilier har en ladcykel

Cykler i forretningslivet

  • 289 cyklerbutikker i København (inkl. forstæder)
  • 20 firmaer der designer og bygger cykler
  • 130 cykeltaxier (ca. antal)
  • 306 postcykler på Købmagergades postkontor

Hvad koster alle cyklerne?

  • 1 km cykelsti koster 16 millioner kr (1 km metrospor koster 1.000 millioner)
  • Samfundet tjener 1,22 kr for hver km der cykles – og taber 1,13 kr for hver km der køres i bil
  • Der bliver stjålet 18.000 cykler om året i København
  • Der indsamles 16.000 døde (efterladte og glemte) cykler om året
Mads

Det er mig der har startet Cykelvalg og som holder styr på siden. Jeg elsker cykler, løb og ting på tilbud (så det var oplagt jeg lavede siden her med masser af cykler og cykelpriser).

2 thoughts on “Cykelbyen København – stor grafik om cykler og cyklisme i København

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *