På cykel gennem Europa (interview og gode tips til cykelturen)

Denne gang har vi fanget Andreas Ruth, der er på vej gennem det meste af Europa på cykel. I interviewet fortæller han lidt om hans tur og kommer med en masse tip til hvis du selv gerne vil afsted på en længere tur.

Andreas, cykel gennem Europa 1

Kan du starte med at fortælle lidt om dig selv og din tur?

Mit navn er Andreas Ruth, jeg er 28 år og er netop nu i færd med at køre ‘Europa Rundt’. Jeg zigzagger på hele turen mellem steder, jeg synes er interessante, og mellem steder, hvor jeg har venner, jeg gerne vil besøge.

Konkret vil jeg køre ned sydpå igennem Tyskland, Schweiz, Østrig og Italien. Jeg vil ned til Italiens ‘Hæl’ langs den italienske østkyst. Fra Hælen er der mulighed for, at jeg tager en afstikker til Malta eller Sicilien, eller for den sags skyld begge steder. Derefter vil jeg bevæge mig op igennem Italien langs vestkysten, således at jeg kører Italien rundt langs kysten, så at sige.

Jeg vil derfra køre langs den franske Riviera over til Pyrenæerne. Derfra går turen igennem Spanien ned til Gibraltar. På samme måde som i Italien vil jeg holde mig til østkysten og fra Gibraltar køre nordpå langs den Iberiske vestkyst. Derfra vil jeg køre langs Biscayerbugten op til Normandiet og derfra tage en færge enten til Irland eller England. Jeg ville meget gerne køre Irland rundt, og derefter kunne det være fedt at tage en færge til England eller Wales og lave en lignende rundtur igennem England, Wales og Skotland. Denne rundtur kommer til at slutte i Sydengland, hvorfra jeg hopper på en færge til fastlandet. Formentlig til Frankrig. Derfra er det planen at køre igennem Belgien, Holland og Nordtyskland, for så derfra at køre igennem Danmark til det endelige slutmål som hedder København.

Turen er planlagt til at vare mellem seks og tolv måneder (jeg har i skrivende stund været af sted en lille måneds tid), men den kan enten blive afkortet eller forlænget afhængigt af, hvor længe penge og motivation rækker.

Hvorfor har du valgt at tage afsted?

Jeg har før været ude på længere cykelture, blandt andet Østersøen rundt for et par år siden. Der blev jeg vild med måden at rejse på.

Når du er cykelrejsende i et fremmed land, oplever du en gæstfrihed og hjælpsomhed, som du ikke kommer til at opleve på de fleste andre typer rejser. Jeg tror, at folk, man møder, oplever en som værende lidt sårbar, måske, og derfor ofte uopfordret spørger, om de kan hjælpe med det ene og det andet. Derudover er det, at man er på cyklen en oplagt ice breaker, da folk jo kan starte en længere samtale ved bare at spørge, hvor man er på vej hen. Sårbarheden blandet med det, at man, i kraft af cyklen, er let at snakke med, gør, at man som cykelrejsende kommer meget tættere på folk i de lande, man rejser i, end hvad ville have været tilfældet, hvis man rejste på en anden måde.

Det var lidt på det generelle plan. På det rent personlige plan har jeg længe, da jeg jo er vild med cykelrejser, gerne villet af sted igen, og Europa-rundturen har taget form i mit hoved det sidste års tid. Rent timingsmæssigt opstod der et unikt hul i kalenderen, da jeg i starten af august afsluttede mit studie og derfor ikke havde noget på programmet. Derudover er jeg single og har en familie, der støtter op omkring mine drømme, så der var heller ikke rigtig noget på den front, der holdt mig i Danmark.

Hvordan har du valgt din rute?

Det kan jeg faktisk ikke helt huske. Som man måske kan udlede fra mit rutebeskrivelse samt min sidste tur, kan jeg godt lidt at køre rundt om ting. Jeg tror måske, at denne tilbøjelighed har hjulpet med til, at jeg har valgt den rute, jeg har.

Er der bestemte ting på ruten, du ser særligt meget frem til?

Der er rigtig mange ting, faktisk! På den korte bane glæder jeg mig, trods bjergkørslen, utroligt meget til at komme til Schweiz. Derudover har jeg længe glædet mig til at køre rundt i Italien, hvor der ikke er langt mellem de interessante steder. Derudover SKAL jeg bare have et billede af mig selv og cyklen foran byskiltet i Corleone på Sicilien.

Lidt længere henne på turen ser jeg utroligt meget frem til Irland og Skotland. Venlige og humoristiske mennesker blandet med en fantastisk pubkultur. Bedre bliver det ikke.

Hvorfor har du valgt at køre i Europa fremfor et billigere sted i verden?

Jeg er nok lidt et mageligt gemyt, og jeg ved at det i Europa er muligt at cykle og samtidig holde et vist komfortniveau. Andre steder er det selvfølgelig billigere, men man kan altså også rejse ret billigt i Europa, hvis man camperer/bor på vandrerhjem og laver mad selv.

Derudover mener jeg, uden at jeg vil lægge mig ud med nogen, der er af en anden mening, at der er en del kortere mellem de spændende steder i Europa, end der er i andre dele af verden, hvilket også tiltaler mig.

Dermed ikke sagt, at jeg aldrig skal cykle uden for Europa. Det kan sagtens komme på tale i fremtiden. Jeg har kørt en uges penge i Rusland, og det var bestemt en interessant oplevelse, som det ville være værd at gentage på et tidspunkt.

Hvad er dit budget for turen?

Jeg satser på, at jeg kan være af sted et års tid for omkring 80-100.000 kroner. Ud fra hvad jeg har brugt hidtil, tyder det på, at det overslag holder.

Hvordan spiser og sover du på turen?

Som nævnt ovenfor er jeg nok lidt magelig. Derfor prøver jeg, hvis muligt, at lande på et vandrerhjem eller et andet sted, hvor der er tag over hovedet. Jeg har dog også telt med, som jeg gerne hiver frem, hvis det ellers nogenlunde varmt.

Jeg prøver selv at lave mad så ofte, det kan lade sig gøre. På en del af de vandrerhjem, jeg har været på hidtil, har der dog ikke været køkken, som gæsterne kunne bruge. Dette har ‘tvunget mig’ til at købe en del fastfood, hvorend jeg nu har været.

Hvilken cykel er du taget afsted på – og hvorfor har du valgt netop den cykel?

Jeg kører på en Koga Miyata WorldTraveller årgang 2007. Mig bekendt er det cyklEN, hvis man skal ud at rejse langt. Jeg kender til folk, der har kørt jorden rundt på den, og det undrer mig ikke. Den er et bæst, der nærmest ikke kan gå i stykker, og som får en over selv de stejleste bakker, da dens gearing er fantastisk.

Nu, hvor siden hedder Cykelvalg, vil jeg tillade mig at anbefale denne cykel til folk, der måtte overveje en længere cykelrejse (jeg får ikke penge fra Koga for at sige det, vil jeg gerne lige understrege).

Andreas, cykel gennem Europa 2

Hvad har du ellers taget med af udstyr, ikke mindst cykeludstyr?

Min cykel har jeg modificeret med en Brooks B-17-saddel, der tager form efter rytterens anatomi, for at sige det på en pæn måde. Den gør det lidt mere behageligt at sidde i sadlen i seks timer eller mere hver dag.
Derudover har jeg i tillæg til min baggagebærer sat en lowrider på forhjulet, så jeg kan have to tasker hængende dér. Jeg har Ortlieb-tasker både på lowrider og baggagebærer og har derudover en Ortlieb Big Zip liggende på baggebæren oven på taskerne.

Derudover har jeg nogle småting med, såsom køkkengrej (Primus, sprit, lighter osv), en letvægts-folde-ud-taske som jeg bruger til kamera, pung, tøj og lignende, når jeg går rundt og sightseer. Den er nærmest uundværlig.
Yderligere har jeg en Brunton solcelleoplader med, så jeg kan få strøm til telefon, Ipad og kamera, selv hvis jeg er i midten af ingenting.

Til allersidst har jeg en Garmin Navigator med Open Street Maps over hele Europa. Sidst jeg var af sted, kørte jeg efter normale papirkort, hvilket jeg egentlig synes var lidt træls. Jeg oplevede, at jeg var mere koncentreret om at finde vej, end jeg var om at se på omgivelserne og menneskerne. Derudover synes jeg også, der nogle gange er mangler ved normale papirkort. Blandt andet måtte jeg i Rusland krydse en motorvej, som mit kort ikke mente eksisterede. Dér havde det været rart at have brugt navigator.

Trænede du inden du tog afsted?

Jeg kørte en del racer, før jeg tog af sted. Jeg vil dog påstå, at det ikke gør det store for at gøre en klar til en længere cykelrejse. Der er en enorm forskel på at køre rundt på en cykel der vejer 8 kilo og på at køre på en, der vejer det dobbelte, der tilmed er læsset med 30-40 kilo baggage.

Heldigvis kører man sig utroligt hurtigt i form, når man er af sted. Derfor mener jeg ikke, at det er så frygteligt nødvendigt at træne fysisk op til en tur, da formen nok skal komme.

Til gengæld vil jeg anbefale, at man gør sig nogle realistiske tanker om, hvordan det rent faktisk vil være at være væk fra venner og familie i så lang tid. Det oplevede jeg selv som værende noget af det sværeste på min første tur.

Når man er af sted på denne måde, alene, altså, er der langt imellem de længerevarende bekendtskaber, forstået på den måde, at når du ikke cykler, er du måske et sted éen enkelt dag, max to. I den tid er det svært at lære nye mennesker sådan rigtigt at kende, så man får måske ikke helt den dybdegående sociale kontakt, som man er vant til derhjemmefra. Det vil jeg anbefale, at folk har i baghovedet når de planlægger tur. Det havde jeg her anden gang, og det har gjort det en del lettere.

Lavede du andre forberedelse inden afrejsen?

Nej. Min egentlige planlægning har været meget hurtigt overstået. Jeg havde grejet, jeg skulle bruge fra sidste tur, så til denne tur gjorde jeg egentlig ikke meget andet end at købe et europakort, så jeg kunne have et overblik over hele turen, proviantere til de første par dage og så ellers bare tage af sted.

Er der noget du vil sige til slut?

Jeg håber at flere mennesker vil begynde at rejse på denne her måde. Det er fantastisk, selvfølgelig for kroppen, men jeg synes også, at man vokser som menneske og bliver bedre til at være alene med sig selv og til at klare sig igennem situationer, som man måske ikke er helt tryg ved.

Derudover synes jeg også, at der er fordele ved at rejse på cykel i forhold til andre rejseformer. Man oplever de lande, man rejser igennem bedre, når man rejser i et langsomt tempo, man får mere med af selve landet, når man oplever andet end bare dets storbyer, og man lærer derudover også dets befolkning bedre at kende, når man færdes blandt dem i øjenhøjde, og det ikke kun er folk, der er beskæftiget i turistsektoren, som man taler med.

Jeg kan på det kraftigste anbefale alle at gribe cyklen og komme af sted 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*