Jorden rundt på cykel – og tømmerflåde

Hvis du har fulgt lidt med indefor eventyrrejser, så har du måske hørt om Henrik Frederiksen, der siden 2011 har været på vej jorden rundt. Det meste af rejsen er selvfølgelig foregået på cykel, men der har bl.a. også været plads til en længere tur på tømmerflåde i Amazonas.

Nu hvor han er tæt på at være tilbage i Danmark, så fortæller han her løs om hans rejse, udstyret og tankerne om både at tage afsted og at komme hjem igen.

Henrik Frederiksen

Kan du starte med at fortælle lidt om dig selv og din tur?

Henrik Frederiksen, født 1981 i en forstad til København. Mine rejser er ikke en flugt fra mit tidligere liv, blot en reaktion på min passion for at rejse og jeg har derfor prioriteret denne længsel og nysgerrighed højt.

Jeg trillede ud af København i april 2011 og brugte derefter 2,5 år på at cykle jorden rundt uden nogle “store pauser” udover de regelmæssige 2-4 dages pauser i byer, national parker mm. Efter 2,5 år valgte jeg at ændre mit eventyr og drog ind i den Ecuadorianske jungle hvor jeg brugte en måned på at bygge en stor bambus-tømmerflåde sammen med en kammaret fra Bulgarien som jeg mødte på landevejene i Patagonien, han var på vej fra Argentina til Alaska på cykel. Vi flød 3000km ned igennem vild Amazonas jungle, med indianerer og pirater omkring os igennem 3 lande, det var noget af et eventyr. Jeg skrev en bog om tømmerflåde-eventyret og valgte derefter at vandre tværs over USA igennem vildmarken fra Canada til Mexico, før jeg vendte tilbage til min cykel, her i Ecuador. Jeg flyver herfra til Portugal og cykler hjem til Danmark; glæder mig til de sidste måneder på min cykel.

Min cykeltur rundt om jorden ændrede karakter undervejs, hvilket jeg er glad for at jeg “tillod”.

Henrik Frederiksen

Hvad fik dig til at tage afsted jorden rundt?

En stor rejselyst med mange ture bag mig: Drømmen var der og så opstod muligheden! Jeg færdiggjorde min uddannelse som civilingeniør og var heldig at lande et interessant og velbetalt job direkte efter universitetet, hvor jeg ofte var udstationeret i udlandet og involveret i opførelsen af offshore vindmølleparker. Mine tidligere rejser, både med og uden cykel, havde fået drømmen til at vokse: Jorden rundt på cykel. For mig lød det langt sjovere end ideen om lejlighed, bil og pensionsordninger, så jeg arbejdede alt hvad jeg kunne, ofte 55 timer om ugen når jeg var udstationeret og sparede en masse penge sammen på kort tid. Og så var jeg klar til at cykle jorden rundt.

Henrik Frederiksen

Hvordan har du valgt din rute og hvor længe er du hvert sted?

Jeg startede med at cykle mod øst, idet der er en stor landmasse igennem Eurasia at “arbejde” med:

Sydpå fra Danmark igennem Østeuropa, igennem Tyrkiet, Georgien og Azerbaijan. Derefter “The Stans”: Kazakhstan, Uzbekistan, Tajikistan og Kyrgyzstan og ned igennem Indien. Et loop igennem Nordlige Sydøstasien: Thailand, ind i Cambodia, op gennem Vietnam og ned gennem Laos og videre sydpå igennem Malaysia, Singapore og Indonesien helt ud til Øst-Timor. Tværs ned igennem midten af Australien og derefter et loop i New Zealand hvorefter jeg fløj til Jordens sydligste by, Ushuaia, helt i bunden af Sydamerika. Derfra cyklede jeg nordpå, op gennem Andes-bjergene i Argentina, Chile, Bolivia, Peru og til Ecuador. Fra Ecuador, hvor jeg er nu, flyver jeg til Portugal og cykler hjem til Danmark efter 4 års rejse og ca. 48.000km bag mig.

Jeg havde en masse flotte beregninger og excel-ark på afstande og årstider, da jeg tog afsted. Men det korthus kollapsede hurtigt på grund af visum-restriktioner, årstider samt fluktuerende interesser. Heldigvis, vil jeg næsten sige. En jordomcykling er så gigantisk et projekt rent tidsmæssigt at man næsten bør tillade sig selv noget rute-frihed, for at tilgodese nye muligheder og ændrede drømme undervejs. Hvis man “racer” jorden rundt og ønsker at gøre det på 4-5 måneder med en kortere rute, giver det nok bedre mening med en mere præcis rute som man følger slavisk: af hensyn til årstider og visum-planer. Men en multi-år, jeg-vil-se-det-hele-og-nyde-det, jordomcykling præget af nysgerrighed bør have noget indbygget fleksibilitet, vil jeg mene.

Henrik Frederiksen

Hvad er dit budget for turen og hvad gør du for at begrænse udgifterne?

Mit budget er ganske gavmildt, tror jeg har brugt omkring 400.000kr igennem mine 4 års rejse: cykel, tømmerflåde, vandretur. Mange andre cykler jorden rundt for langt mindre end jeg har brugt, 2 år jorden rundt på cykel kan gøres for under 100.000kr, hvis man koncentrerer sig. Men husk at der løber en række “eksterne udgifter” med sig: Flybilleter over oceanerne, en utraditionel rejseforsikring i flere år, større cykelreperationer samt nyt udstyr.

Det fleste dage lever jeg ganske billigt og kan klare mig for 20-50kr om dagen i de billigere landre: Spiser lokal mad og sover gratis i mit telt i naturen. Undervejs har jeg dog ofte brugt nogle penge på nogle lidt større oplevelser, som f.eks. dykkerture.

Henrik Frederiksen

Hvad spiser du på din tur og hvor sover du?

Jeg spiser lokal mad fra landsbyerne: Det er billigt, ofte velsmagende og en kulturel fantastisk oplevelse at sidde side om side med de lokale folk i små landsbyer, langt ude på landet i f.eks. Uzbekistan, Indonesien og Bolivia. Heldigvis er jeg ikke kræsen og spiser alt: Svinehjerner og hund i Vietnam, stegte rotter i Thailand, hamster i Peru, ko-pis i Indien osv.

Nogle regioner er esktremt tyndt befolket: midten af Australien, den argentinske pampa, bjergene i Tajikistan. Her forsøger jeg at handle ind i landsbyerne og pakker proviant for 3-7 dage, inden jeg triller ud i vildmarken.

I de “dyre” lande handler jeg ind i supermarkeder og laver min egen mad på mit Trangia.

Jeg sover i mit telt, langt de fleste dage: I skove, ørkener, landsbyer, marker, lossepladser, bag supermarkeder, kirkegårde, you name it. Nogle gange inviterer lokale mennesker dig ind i deres hus og det er altid en sjov oplevelse. I større byer bor jeg ofte på billige hostels eller finder evt. en lokal vært igennem warmshowers.org.

Henrik Frederiksen

Hvilken cykel kører du på – og hvorfor har du valgt netop den cykel?

Jeg kører på en Koga: Det er en stabil touring-cykel som har et godt ry for kvalitet og holdbarhed og har en geometri som tillader en behagelig sidde-position i 6-8 timer om dagen.

Aluminium-stel, hvilket sparer ca. 2kg vægt men du mister muligheden for nemt at få stellet svejset hvis der skulle opstå brud.

700c hjulstørrelse, hvilket siges at være en anelse hurtigere end 26 tommer, men adgangen til nye dæk og slanger er langt mere besværligt da 26 tommer hjulstørrelse er standarden i det meste af verden, specielt i de “fattige” lande. 32-38mm dækbredde er et godt kompromis mellem hastighed og holdbarhed på de, til tider, rå vejforhold.

“Racks” til mine cykeltasker, både for og bag. Styr-monteret lille bakspejl: En god opgradering af din vej-sikkerhed da du hele tiden kan holde øje med trafikken bag dig. Butterfly-styr med to ekstra “horn” monteret på styret som derved muliggør adskillige hånd-positioner og en mulighed for at sidde i “bedstemor stilling” med ryggen oprejst.

Brooks lædersadel, super komfortabel efter 2000km når den er “siddet til”. Jeg cykler i tynde sportshorts: “puden” i cykelshorts suger og holder din sved fanget som derved giver siddesår. I det varme områder cykler jeg i klip-klapper, super komfortabelt. Jeg ved at det er dumt, men jeg kører uden cykelhjelm.

Alt i alt har jeg været tilfreds med min cykel.

Henrik Frederiksen

Hvad har du ellers taget med af udstyr, ikke mindst cykeludstyr?

Det sædvanlige: Telt, sovepose, liggeunderlag, trangia, varm tøj. Derudover har jeg et par sæt “normalt” tøj så jeg ikke ligner en vildmand når jeg ankommer til byer og vil se mig omkring, måske besøge en bar. Jeg har en smule reservedele med mig: Ekstra cykelslanger, lappegrej, dækjern, olie, multi-tool, svensknøgle, en tang, et par eger. Normalt cykler jeg også med et ekstra dæk.

Som de fleste andre cykler jeg med en laptop for at holde mig forbundet til omverdenen, opdatere min hjemmeside og lege med mine billeder.

Jeg har en lille 2x1m letvægts pressening med mig, den fungere rigtig godt som et “tæppe” i vildmarken, specielt hvis du camper i sand. Og kan bruges som “footprint” under dit telt hvis du vil beskytte teltet og dit liggeunderlag mod punkteringer.

Jeg har en simpel camping-stol fra thermarest med mig som vejer 300g og fungerer ved at du folder dit liggeunderlag ind i “stolen” og derved har mulighed for at hvile din ryg om aftenen, den har jeg været rigtig glad for.

Jeg holder meget af at tage billeder og har en kompakt tripod med mig som folder ud teleskopisk til 110cm højde. Og et kamera i katagorien “superzoom”, da jeg føler det er det bedste allround rejse-kamera, forholdsvis kompakt med masser af muligheder i form af zoom og manuele indstillinger samt relativ god billedekvalitet. Et SLR kamera med flere linser er vel det optimale, men det er tungt, dyrt, stort og sårbart udstyr i vilmarken. Life is a trade-off.

Henrik Frederiksen

Trænede du inden du tog afsted på din tur?

Nej. En multi-år cykeltur kræver ikke at du træner før du tager afsted, det kommer helt af sig selv efter en måned eller to. Brug istedet energien på at researche visum-regler, rute, seværdigheder, sikkerhed og tekniske cykel-overvejelser.

Hvad skal der ske i fremtiden?

Nu kommer jeg hjem om 2-3 måneder og så må jeg klippe håret, få mig et arbejde og slutte fred med min bank! Men glæder mig også lidt til at “resocialisere” med min familie, mine venner, min kultur og måske leve et lidt mindre nomadisk liv i et stykke tid. Jeg tror aldrig at jeg vil stoppe med at rejse, der er stadig masser af steder jeg ønsker at se og besøge, men har ikke nogle konkrete planer her og nu.

Henrik Frederiksen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*