Sådan rejste Goodiepal til Nordens Indre i en Leitra velomobil

For et par uger siden fortalte Carl Georg Rasmussen fra Leitra mig en god historie om kunstneren Goodiepal, der har været på en eventyrlig rejse Norden rundt i en Leitra velomobil (kabinecykel).

Det lød som en fantastisk historie, så jeg fik fat i Goodiepal og lavet dette interview:

Hvorfor købte du en Leitra velomobil?

Jeg købte min velomobil af Carl Georg Rasmussen af to simple grunde. Altså en Leitra. Jeg købte en Leitra fordi mange af de andre og nyere velomobiler der er på markedet er ikke beregnet til langture. De er beregnet til sport. De er smukke, de er hurtige, men du kan ikke have ret meget oppakning med i dem.

En anden ting der gør Leitra’en god er at jeg gerne ville være i stand til selv at reparere min cykel. Jeg ville gerne være med til at lave meget af den selv, så jeg lærte hvordan den var sat sammen.

Det andet var at jeg også var interesseret i at dominere cyklen, så den ikke blev lavet af specialdele. For det er sådan her, at hvis du laver en cykel der består af en masse specialdele og så cykler en tur til Finland og så ender oppe i ødemarken.

Hvis du så ender op et øde sted og så fx. har nogle dele til din cykel, der kun kommer fra Frankrig eller et eller andet. Hvis din cykel så bryder ned, så skal du vente på at de dele bliver sendt fra et fremmed sted. Og den går altså ikke, for så er du faktisk fanget op til to uger. Det er altså ikke særligt smart, så derfor var jeg interesseret i at lave en cykel af standard cykeldele som du lynhurtigt kan udskifte hos enhver cykelhandler.

Det var så den der blev til Kommunal Klon Komputer 02, der i dag er solgt til Statens Museum for Kunst og i dag står inde på Statens Museum for Kunst i det der hedder Skulpturgaden. Altså når man går ind af døren og ind i det store åbne rum og til venstre, der står cyklen Kommunal Klon Komputer 02 og en Pedersen, der er en af de første Pedersen der blev lavet i Danmark og et løbehjul – det vender vi tilbage til lidt senere.

Goodiepal, Statens Museum for Kunst

Jeg har hørt noget om at du føler du har opbrugt din Co2 kvote?

Du spørger om jeg føler jeg har opbrugt min Co2 kvote. Ja, det føler jeg, at jeg har. Massere af musikere og kunstnere de snakker meget om miljøet, men de gør ikke noget som helst. De kører i biler og flyver som aldrig før. Det blivere værre og værre og værre og hvis vi ikke gør noget, ja men så hvis rock’n’roll skal være sexy, så er det rockmusikerne der skal gå forrest i at skabe en ny måde at rejse på osv.

Jeg tror ikke det kommer til at tage så meget fart, men jeg mener som udgangspunkt det kommer hen til spørgsmål 2.

Kan du fortælle lidt om din Rejsen til Nordens indre?

Rejsen til Nordens Indre handler om at lave det moderne hack af Norden. Altså hacker i den gammeldags forstand. Jeg var computerhacker før i tiden og jeg har hacket mange ting. I dag mener jeg, at rigtige computere de hacker faktisk ved. Altså jeg mener bl.a. at ved at det ikke handler om hvad for noget information du får, men hvordan informationen er distribueret.

Derfor byggede jeg en cykel sammen med Carl Georg Rasmussen som havde to dynamoer på, så når jeg rejste i den, så genererede den strøm selv og generere strøm til den optager jeg taler i nu og den kunne jeg også afspille mine koncerter med.

Det der også sker er, at jeg fragter mine egne filer rundt. Der er ikke noget transfer over internettet på den måde. Jeg fragtede mine egne filer rundt og jeg oplevede også at de fleste folk i dag er stavnsbundede. Altså folk rejser mindre osv. – især i min alder, så alle mine venner er stavnsbundede til det ene og det andet land. Den ene part bliver jo nødt til at rejse, så det er det jeg gør.

Jeg rejste rundt og det blev så til en bog og til den udstilling der står inde på Statens Museum for Kunst. Så Rejsen til Nordens Indre er både en bog og et værk, der står inde på Statens Museum for Kunst.

Det er mange ting. Det er også nogle lydfiler, som hører til bogen. Dvs. man kan kun afkode disse lydfiler. Hvis man fx. forestiller sig folk havde bogen i forvejen, men så troppede jeg op og ligesom opførte bogen så den gav mening.

Meget simpelt forklaret: Der var nogle kapitler i bogen, hvor halvdelen af ordene kun figurerer i bogen og den anden halvdel i en lydfil jeg havde. Så skulle jeg ligesom komme og afspille den.

Det vil så sige, at bogen siger Welcome Amsterdam, bla, bla, bla. Bogen siger “welcome”, så siger jeg “to” og derefter “Amsterdam”. Altså en A/B funktion. Den ene ord figurerer i bogen og det andet ord i lydfilen, som så var distribueret rundt som en cykelmodel.

Hvordan krydsede du havet mellem landene?

Ja, det gjorde jeg på skib. Jeg kan jo ikke sejle. Det er så også det, hvor jeg er kommet til kort nu. De har nedlagt Englandsbåden og jeg er jo meget, meget i England. De har nedlagt Englandsbåden, så jeg skal hele vejen ned omkring Holland og det vil faktisk sige min rejse er umulig og mine drømme om det her er ved at gå ned.

De har lukket alle nattogene i København – og i Europa, ihvertfald ned gennem Tyskland og fra Danmark. Og de har lukket færgen til England og de har lukket færgen til Newcastle, og de har lukket ditten og datten, så der er snart ikke flere muligheder for at rejse med cykel på. Det skal man lige huske på eller holde øje med. Sådan er det faktisk.

Goodiepal, ude at sejle

Hvad med bjerge og bakker? Var de ikke en udfordring i en velomobil?

Nej, med et godt gear. Med fx. et Novenchi eller et Roloff gear, så kan du faktisk godt klare det. Men det tager selvfølgelig længere tid at komme op ad bjerg og bakker. Jeg har bestiget – eller cyklet op ad – Norge’s stejleste vej og det klarede jeg altså i velomobil. Den var godtnok lige ved at tippe bagover, men det gjorde den ikke.

Det var sådan, at da jeg kom derop, så hang der kvinder ud af vinduerne. Der var sådan et lille hus deroppe, hvor der hang to kvinder ud af vinduet og viftede med deres tørklæder fordi det var sådan at man havde besejret fjeldet eller et eller andet – pjat med det. Så det var lidt spændende.

Hvad kostede din rejse – og kunne du tjene penge undervejs?

Goodiepal koncert i FinlandAltså, ja, jeg spillede jo koncerter undervejs, så på den måde kunne jeg tjene penge undervejs. Hvad det kostede? Jamen ikke alverden, det koster jo næsten ingenting, men man skal have et god forbindelse af folk. Man skal kende nogen.

Når man har spillet en koncert, så kan man tit få lov til at overnatte et eller andet sted. På den måde kostede det mig næsten ingenting. Færgen kostede noget og mad kostede noget, men mad koster jo noget alligevel, så man kan holde budgettet rimeligt nede.

Og hvis man spiller nogle koncerter undervejs, så kan man faktisk rejse, så det løber rundt.

Jeg har hørt der var et par ulykker undervejs?

Der var to ulykker undervejs og jeg er også blevet overfaldet nogle gange i min velomobil. Det skal man lige vide. Jeg er bl.a. blevet overfaldet i Northampton i England, hvor fire friske pubgængere sprang på min velomobil og smadrede den og sendte mig på hospitalet i fire dage. Så det var da noget af en oplevelse.

Så er jeg blevet kørt ned af en Volvo i Linkøbing, som kørte ind i mig og som var fuld og som skubbede mig ud, så jeg væltede rundt og fik et brækket ben. Så det er altså ikke sjovt at stå med brækket ben og velomobil. Så jeg efterlyser stadig en sammenklappelig velomobil, så man kunne få den med et tog eller et eller andet.

Jeg stod der og måtte faktisk tomle med et brækket ben fra Linkøbing i Sverige og hele vejen til København. Og det tog lang tid. Brækket ben og velomobil – ja, det lykkeds.

Hvad var de største oplevelser på rejsen?

Jamen det var jo hele rejsen. Hele rejsen. I gamle dage talte man meget om at man skulle både dannes og uddannes, så det blev min nordiske dannelsesrejse på en eller anden måde.

Nu har jeg jo rejse meget, så jeg ved ikke om det var den, men ihvertfald var det en nydannelsesrejse. Jeg har været rundt i hele Norden og det holdt jeg meget af. Jeg kommer nok til at tænke tilbage på det altid, så det kan du tænke lidt over.

Ville du gøre noget anderledes, hvis du skulle gentage rejsen i dag?

Rejsen kan ikke gentages i dag, da de har lukket så mange færger allerede og nattog – ikke at jeg tog nattoget, men det er blevet så besværligt.

Venligheden mod cyklister udenfor byerne er virkelig nedadgående og venligheden med cyklister i byerne er opadgående. Dvs. i dag vil alle gerne se at man cykler i byerne, men når du kommer ud på landet, så er det ikke særligt sjovt.

Så i dag rejser jeg faktisk på en helt andet måde, for jeg kan ikke komme til England. Så skal jeg tage ned over Holland osv. Det kan jeg sådan set også godt, men så skal jeg cykle hele vejen til Holland og det har jeg simpelthen ikke tid til hver gang jeg skal herover.

Normalt plejede jeg jo at tage fra København og cyklede over Sjælland til Kalundborg. Og så fra Kalundborg med Kalundborgbåden til Århus. Og så overnatte i Århus og cykle fra Århus ned til Kolding. Så overnatte der hos en ven og så muligvis undervise på Kolding Design Skole hvis jeg kunne få et job der. Krydse over til Esbjerg, tage over til Fanø og besøge min ven Lars Skindebak. Tilbage til Esbjerg og så tage båden fra Esbjerg til Harwich og så fra Harwich cykle til Colecheister, hvor jeg havde en ven der boede og hvor jeg kunne overnatte. Og så fra Colechesiter ned til London.

Det var en fantastisk tur. Det har jeg gjort rigtig mange gange, men det kan altså ikke lade sig gøre i dag. I dag rejser jeg faktisk på løbehjul. Det lyder åndsvagt, men jeg er faktisk gået væk fra velomobilen og gået mere over til løbehjul. Ikke gået væk, men jeg skal genfinde min måde at rejse på.

På den måde står Rejsen til Nordens Indre og El Camino del Hardcore bogen ligesom et dokument for noget som ikke p.t. kan lade sig gøre i dag.

Så hvis jeg ville gøre noget anderledes? Jeg gør noget anderledes i dag. Så det er som det er.

Har du stadig Leitra’en?

Goodiepal, Kommunal Klon Komputer 09Nej, den er solgt til Statens Museum for Kunst. Men jeg har bygget en ny sammen med Carl Georg, som så er en opdateret Leitra. Måske den mest avancerede Leitra der nogensinde har kørt – Kommunal Klon Komputer 09. Kommunal Klon Komputer 09 – det er med K alt sammen.

Som er en lavere Leitra model, som jeg har kørt ganske langt med. Men hvor jeg har kørt et stykke tid – det var faktisk den jeg blev overfaldet i Northampton.

Jeg overvejer lidt i dag at prøve at bygge en motor inden i. Ikke fordi jeg gerne vil have en motor, men jeg vil gerne have en mulighed for at komme væk hvis overfaldet skulle være ude igen.

Jeg er blevet overfaldet flere gange i mit liv, så jeg er lidt paranoid omkring de ting. Jeg ved ikke hvad jeg skulle gøre, men det er sådan jeg tænker lidt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*