Lone Sand gennemførte et 12.000 km cykelløb gennem Afrika

For nyligt læste jeg bogen Kvinde Klik Ind, hvor der var et interview med Lone Sand som har gennemført Tour D’Afrique – et cykelløb på 12.000 km fra Cairo til Cape Town! Det lød sindsygt spændende, så jeg tog fat i Lone og spurgte hende hende om et par ting.

lone-sand-10

Kan du starte med at fortælle lidt om dig selv og Tour D’Afrique?

Tour d’Afrique er et cykelløb som starter i Cairo og slutter i Cape Town fire måneder senere. Det køres som et etapeløb, hvor hele feltet slutter samme sted hver dag. Det er 12.000 km igennem 10 lande. Man kan deltage i eller udenfor konkurrencen. Det år jeg kørte var vi vel 40 personer der startede i konkurrencen og 20 udenfor. Ved slutningen var de to tal vendt om.

Løbet blev i sin tid startet af en flok nødhjælpsarbejdere som et velgørenhedsløb. De samme mennesker har nu organiseret sig i en virksomhed i Canada. En væsentlig del af løbet, handler om at skaffe penge og cykler til de lokale sygeplejersker i de forskellige lande, så de kan dække et større område end det de kan til fods. Et ret simpelt, men meget nyttigt formål. Der bliver doneret cykler hele vejen ned gennem kontinentet.

Jeg har været så heldig, at kunne indrette mit arbejdsliv, så jeg har kunne rejse en del måneder hvert år. Det er vigtigt at finde ud af hvilke prioriteter man har og for mig er det altså at have frihed til at tage af sted på de her ture, at have tid til at tage af sted og have tid nok til at finde et lille eventyr hver gang.

Hvad laver du, siden du kan rejse en del måneder hvert år?

Jeg arbejder noget af min tid, hos Events4u som projektleder på deres store motionsløb. ​Resten af tiden arbejder jeg freelance som procesleder, som underviser på DGIs proceslederuddannelse som er en konsulent og lederuddannelse. Derudover underviser jeg i havkajak, på mtb og så holder jeg nogle foredrag. Det betyder at jeg arbejder en masse i nogle perioder og kan tage fri til at tage på tur i en masse andre perioder.

Det er ikke så kompliceret. Jeg har bare truffet et bevidst valg om at det er vigtigere for mig at have en afvekslende hverdag, lave det jeg mener giver mening og især at have frihed til at kunne tage afsted når jeg har brug for det, end at have kontoen fyldt med penge.

lone-sand-06

Hvad fik dig til at deltage i Tour D’Afrique?

Ved et par tidligere lejligheder, havde jeg rejst i Afrika og havde en oplevelse af, at hvis der er et sted i verden, hvor tingene helt sikkert ikke bliver som de er planlagt, så et det her.

Jeg var ude efter en udfordring, som jeg ikke på forhånd kunne planlægge mig ud af og hvor jeg med stor sandsynlighed ville stå komme til at stå i nogle situationer som jeg ikke vidste om jeg kunne løse. Jeg tænkte at kombinationen af Afrikas uforudsigelighed, det fysiske og mentale pres der ligger i en konkurrence, klimaet hvor temperaturen ofte var oppe over 50 grader og så at det hele ville stå på i fire måneder, nok skulle kunne bringe noget, som jeg ikke havde kunne regne ud på forhånd. Og det gjorde det også 😉

Hvordan trænede du inden du tog afsted?

Jeg kørte egentlig bare en masse kilometer og sørgede for at få en masse timer i sadlen. 24 timer og 12 timers løb var en del af det jeg gjorde i forvejen, men det var da god forberedelse.

Det viste sig at alle mine timer på kajak- og vandretur også kom mig til gode, uden at jeg havde tænkt over det. Jeg er virkelig glad for bo i mit telt og er ret vild med min sovepose, så den del af turen var fint for mig hvor den var en stor udfordring for mange af de andre deltagere.

Hvordan kom dine timer på kajak- og vandretur dig til gode?

​Bare det at være vant til at være på tur, kende sit gear, bo i telt, ikke behøve så mange ting og være udenfor viste sig at sætte mig nogle gevaldige skridt foran en del af feltet.

Det gør det jo ikke nemmere at cykle mange timer i 50 graders varme hvis man også skal kæmpe med at man gerne ville have haft et bad, at man skal spise mad man ikke er vant til og gå på toilettet i et hul i jorden, at man skal sove på sit flade underlag osv, hvis man ikke lige er vant til det og hellere vil noget andet.

Vi var en gruppe der tydeligt var hjemmevant med udelivet, nogle blev det undervejs og andre havde nok haft det bedre hjemme i sofaen.

lone-sand-11

Havde du kørt andre løb før Tour D’Afrique?

Mest danske mtb og tri løb og som sagt en del 12 og 24 timers.

Hvordan var det at deltage i Tour D’Afrique?

Det var mange ting.

Forløsende endelig at komme afsted efter al den planlægning, en stor følelse af frihed at sidde derude midt i disse ørkener og gennem bjerge og landskaber på sin cykel, en udfordring fysisk, mentalt, et sted hvor jeg har fået gode venner som stadig hænger ved, en rejse jeg stadig er præget af på nogle områder, en tur der er blevet til mange flere.

lone-sand-14

Hvad var det hårdeste ved løbet?

Det var da jeg blev skadet og ikke kunne køre i et par uger. Jeg havde et mål om at vinde løbet og hvis jeg havde kørt videre uden skader, var der også en god mulighed for det. Men jeg måtte finde mig et andet mål, da jeg styrtede og brækkede anklen i Etiopien.

Jeg troede det bare var et forstrukket ledbånd, så den blev tapet op og jeg kørte videre. Jeg kunne selvfølgelig ikke køre så hurtigt som jeg plejede og jeg raslede ned af resultatlisten. Fra at være skiftevis nummer 1, 2 eller 3 fordi vi lå så tæt, til plads til jeg ved ikke helt hvor, var nok det første svære. Det gik dog hurtigt over og blev afløst af at jeg blev super ked af at jeg ikke kunne køre uden at det gjorde ondt og jeg ikke vidste om jeg kunne fortsætte. Det blev ikke rigtigt bedre og efter en uges tid, endte jeg med at måtte til Nairobi for at blive undersøgt. Anklen var brækket og jeg stod nu der med gips og krykker.

Men det meste løser sig jo heldigvis, så efter en rum tid, telefonsamtaler til Danmark, meget tid til at tænke over tingene, meget snak med tolderne og nogle dage i Tanzania mens jeg ventede på posten og de andre var kørt videre, kom der en skinne fra Danmark. Den virkede heldigvis så godt efter hensigten, at jeg kunne få min løbesko på, støtte lidt på foden og altså komme tilbage på cyklen. Det var nok en af de lykkeligste dage på hele turen. Jeg var helt rørt over at være tilbage igen. Om end tempoet var noget langsommere end jeg plejede og jeg var nu også ude af konkurrencen. Men det var ikke vigtigt længere. Jeg var tilbage på cyklen og jeg kom hele resten af vejen til Cape Town mens mit ben blev bedre og bedre og jeg var meget taknemlig for at jeg kunne gøre turen færdig på cykel.

lone-sand-02

Hvordan spiste og sov du undervejs?

Hver dag når målflaget dukkede op var det også ensbetydende med at man var nået til dagens lejrplads. Der var to lastbiler med os hele vejen hvor alle deltagere havde sig et lille skab. I mit skab var der telt, sovepose, reservedele og cykeltøj. Folkene ombord på lastbilen sørgede for at der var suppe når vi kom frem til målstregen. Sørgede for grød om morgenen og bønner (eller hvad de lokale markeder bød på) om aftenen.

Det er et ret skønt og simpelt liv. Stå op, slå dit telt ned, spis, vær udenfor og kør på cykel hele dagen, slå dit telt op, spis og sov. Og så det hele igen og igen.

Hvad gjorde i med frokost undervejs?

Den berømte lastbil holdt ca. halvvejs hvor vi kunne fylde vand og få en sandwich. Energibarer og geler i lommen klarede resten.

lone-sand-08

Hvilken cykel kørte du på – og hvorfor valgte du netop den cykel?

Jeg kørte på en Scott Scale 40 med Shimano XT. Jeg fik den delvist sponsoreret til turen. Normalt kørte jeg på en Scott Ltd. Carbon, som var en superlet og hurtig mountainbike. Geometrien på den nye cykel jeg fik var identisk med den jeg plejede at køre på, så det var nemt at skifte over. Forskellen var at den nye var lavet af aluminium og delene var lidt tungere. Jeg valgte bevidst at køre med Shimano XT, da det er super driftsikkert og jeg vidste at jeg langt hen af vejen kunne reparere det selv, hvis det endelig gik ned.

Derudover tænkte jeg at det nok var nemmere at finde stumper til Shimano end til Sram, hvis det endelig skulle være. Det ved jeg ikke om passede, jeg fik ikke brug for det.

lone-sand-15

Hvad tog du ellers med af udstyr, ikke mindst cykeludstyr?

En del reservedele og det mest nødvendige værktøj, hvor jeg heldigvis ikke fik brug for særligt meget af det.

En kassette og en kæde, ekstra kabler, et udvalg af bolte og møtrikker, ekstra saddel, ekstra pedaler da jeg kørte med Crankbrothers Egg Beater og de dengang ikke holdt så længe i lejerne. De er blevet meget bedre, men lige der var jeg ret glad for at kunne skifte dem ud undervejs.

Så havde jeg et udvalg af forskellige dæk med. Smalle, brede, uden mønster og med mønster. Derudover havde jeg en stiv carbon gaffel med. Det var ret fint at kunne skifte dæk og gaffel ud, når der var udsigt til lange stykker asfalt eller det modsatte, når det var mere rigtige mountainbike forhold.

Jeg skiftede kæde en enkelt gang. Bremseklodser en enkelt gang eller to. Der var ikke meget mudder og de holdt længe.

Et par ekstra eger jeg ikke fik brug for. Slanger selvfølgelig, men jeg havde faktisk kun en enkelt punktering.

Den kom efter 6000 km. fordi jeg kørte over en af de her metaltråde, som lastbilerne har siddende i deres dæk. Jeg kørte med kevlar indlæg og med latex slanger. Det viste sig at være en fin kombination. Der var masser af punkteringer i feltet, så jeg var glad for mit valg.

Udover reservedele havde jeg selvfølgelig cykeltøj med. Jeg havde fem sæt, som jeg vaskede i hånden hver femte dag. Det tørrer hurtigt i varmen og det var ret problemfrit. Jeg var ret glad for at have rene cykelbukser at tage på hver dag. Det var varmt og vigtigt at undgå saddelsår.

lone-sand-09

Hvad var dit budget for at deltage og havde du nogen sponsorer?

Jeg var heldig at have en del produktsponsorer. Taskerne var fyldt med P20 solcreme, som jeg havde fået af producenten Riemann. Det viste sig at være det eneste der virkede i den hårde sol de har på de kanter.

De sponsorer mig faktisk stadig, når jeg cykler rundt i verden. Som sagt var cyklen også delvist sponsoreret.

Cykeltøj havde jeg fra E-Foqus som var min tøj og løbs sponsor i forvejen. Derudover fik jeg et par Oakley solbriller og så fik jeg telt, sovepose, hjelm, tasker osv. til virkeligt gode priser hos Bjergkæden i Køge.

Der skulle selvfølgelig kontanter til også. At deltage i løbet kostede 49.000 kr. Udover det en flybillet og forsikring, men det var stort set også det. Altså når alt gearet var købt ind. Der var ikke behov for at bruge rigtigt mange penge undervejs, fordi man har sit telt og maden også er med i prisen. Når man endelig køber noget er det stadig Afrika, så der er grænser for hvor dyrt det kan blive.

Hvordan har du fortsat din cykling efter løbet?

Det er stadig mtb’en der fylder mest. Scott’en er dog skiftet ud med en 29” Niner hardtail som jeg har kørt en del løb på siden og en Cannondale Jekyll 27.5 Carbon som jeg lige har fået, til at køre nedad og hoppe rundt på. Sidste vinter købte jeg mig en cyclocross og det er også supersjovt. Det er et godt alternativ synes jeg, til mtb’en om vinteren. En anden form for mudder kan man sige 😉

Jeg kører ikke så mange løb, her nogle år efter turen i Afrika, men har brugt noget tid i Sydafrika, i Himalaya og andre steder i Asien og Europa på cyklen, hvor det er mere oplevelsen og eventyret der fylder, end det er podiepladser. Det har betydet at jeg har kunne holde foredrag om turene, om motivation, træning og den slags siden jeg kom hjem. Det er en kæmpe privilegium at få lov til at fortælle om det man synes er det allersjoveste og mest spændende, samtidig med at der måske er en eller to derude der bliver inspireret til at tage hul på deres eget eventyr.

Skriv til mail(a)lonesand.dk hvis du kunne tænke dig at booke et foredrag.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*